Treceți la conținutul principal

Prima întâlnire de proiect: "STEAM in TEAM"

Școala Gimnazială nr. 10 Suceava este inițiatoarea și coordonatoarea unui proiect Erasmus+ intitulat ”STEAM by STEAM”, adică ”Strategii de predare și de educare a elevilor pentru stimularea învățării folosind conceptul STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică) ”. Este un proiect de parteneriat strategic, coordonat la nivel european de prof. Rodica Zimbru, director adjunct al acestei instituții. Ideea lui a venit ca urmare a unui alt proiect desfășurat în luna feburarie a anului trecut, proiect care a adus în școală un profesor lituanian cu misiune de predare pe durata unei săptămâni. În urma lecțiilor interactive și integrate desfășurate de musafirul lituanian, a încolțit ideea unei colaborări, pentru a aduce în școală noi modele de predare-învățare menite să-i motiveze pe elevi să contribuie la propria formare.  Așa s-a materializat proiectul Erasmus+ menționat. Acesta este finanțat de Comisia Europeană și are o valoare totală de peste 180000 de euro, grant ce va fi distribuit între parteneri, care sunt din Portugalia, Bulgaria, Grecia, Lituania și România. Școlile implicate în proiect sunt: Agrupamento de Escolas Boa Água, din Sesimbra, Portugalia, Gymnasio Iolkou din Volos, Grecia, SU Konstantin Konstantinov din Sliven, Bulgaria, Juodsiliu Silo gimnazija din Vilnius, Lituania și Școala Gimnazială Ostra, care este cea de-a doua instituție din Romania.

Proiectul are ca scop creșterea motivației elevilor de a învăța și îmbunătățirea rezultatelor școlare ale acestora în instituțiile partenere, folosind STEAM ca modalitate de dezvoltare a abilităților esențiale, între care se menționează: atitudine pro-activă, abilități de rezolvare a problemelor, creativitate, multitasking, inițiativă, capacitate de anticipare, muncă în echipă, empatie, prin schimb experiențe și bune practici.

Obiectivele acestuia sunt: dezvoltarea abilităților profesorilor de a planifica și de a realiza lecții în viziune STEAM, printr-un curs de formare pe această temă; aplicarea conceptului STEAM de către profesori, în lecții concepute de ei înșiși și de parteneri; crearea unui cadru pentru dezvoltarea abilităților esențiale pentru elevi, folosind STEAM ca modalitate, prin lecții predate în școli de către profesorii din școlile partenere; realizarea unei colecții de materiale de dezvoltare profesională pentru profesori (planuri de lecții, jocuri), cu utilizarea STEAM, încărcate pe o platformă on-line. Proiectul este axat pe două concepte foarte importante și de actualitate. Unul dintre ele vizează abilitățile esențiale de viața a elevilor, printre care rezolvarea de probleme, creativitate, multitasking, inițiativă, capacitate de anticipare, munca în echipă, empatia, a învăța să învețe. Celălalt constă în crearea căii pentru îmbunătățirea sau dezvoltarea acestor abilități, iar acesta este conceptul STEAM, care implică elevi și profesori într-un proces de colaborare în cadrul activităților de predare și învățare. Activitățile vor fi atât locale cât și transnaționale. Între acestea, în luna februarie a acestui an va avea loc un curs de formare în școala coordonatoare, pentru câte 4 profesori de la fiecare școală parteneră și 4 schimburi de elevi (6 elevi și 2 profesori), ce vor fi organizate în Bulgaria, Grecia, Lituania și Ostra, România.

Singura întâlnire de proiect a avut loc în Quinta do Conde, în Portugalia, în perioada 8-10 ianuarie, la care au participat câte trei cadre didactice din fiecare școală parteneră. Școala Gimnazială nr. 10 a fost reprezentată de directorul școlii, prof. Dumitru Chiuariu, prof. Rodica Zimbru, inițiatoarea și coordonatoarea acestui proiect la nivel de parteneriat și prof. Ancuța Puiu. De la Școala Gimnazială Ostra au participat, de asemenea, directorul școlii, prof. Cristina Porfir-Boșcă, prof. Elena Masichevici, coordonatoarea proiectului la nivelul școlii și prof. Doinița Oros.

            În cadrul acestei întâlniri, participanții au prezentat sistemele educaționale ale țărilor partenere, au asistat la lecții în școala gazdă și au primit informații despre felul în care această instituție organizează activitatea de învățare, cu rezultate remarcabile. Directorul acestei școli, prof. Nuno Mantas, a inițiat și abordează de câțiva ani o strategie destul de interesantă de educație a copiilor din școală. Elevii sunt grupați pe clase alăturate, de exemplu clasa a V-a cu a VI-a și a VII-a cu a VIII-a, constituindu-se grupe neomogene de 6-8 elevi din cele două perechi de clase. Învățarea se face pe bază de proiecte, care sunt initiate fie de elevi, fie de cadrele didactice, care devin mai degrabă facilitatori decât persoane care oferă informații, rolul lor fiind de a dirija învățarea, de a oferi suport elevilor acolo unde acesta se impune, astfel având timp să observe și să evalueze procesul de învățare, nu doar rezultatele lui. Ceea ce pare o activitate neorganizată este, de fapt, un mod de învățare în care elevii înșiși își distribuie sarcini, caută informații, realizează proiectul, pe care apoi îl prezintă în plen, dar nu oricum, ci în limba engleză. Un astfel de exemplu a fost oferit și participanților la întâlnire. Un proiect referitor la arta culinară a necesitat două săptămâni de realizare, deoarece sarcinile au fost variate, elevii au avut de prezentat o rețetă din țară, cu ingrediente, cu proces de lucru, produs final, informații despre instituții producătoare, dar și o rețetă dintr-o altă țară, pentru care au fost nevoiți să ofere colegilor informații despre acea țară, istoria, geografia, cultura, tradițiile, procesul tehnologic, precum și produsul final. Este acesta un exemplu de învățare colaborativă, de implicare efectivă a elevilor, pentru care procesul de învățare este unul practic, fiecare este dornic să experimenteze, să se exprime, să valorifice cunoștințe și deprinderi. Pentru ei, învățarea nu este competitivă, ci colaborativă, însă au demonstrat rezultate remarcabile la examenele naționale, mult peste media la nivel de țară. Se cuvine a menționa că învățarea în această școală nu este exclusiv bazată pe proiecte, ci conține și lecții similare modelului traditional. Întrebat cum a reușit implementarea acestui mod de învățare, directorul școlii, prof. Nuno Mantas, a menționat că nu a fost ușor, dimpotrivă, dar că, de regulă se impune școlii realizarea profilului absolventului, însă profesorii au libertatea de a alege calea prin care ajung la această finalitate. Acesta a mai afirmat că școala are un interes major în creșterea calității educației, deoarece pentru fiecare elev care nu promovează, statul cheltuiește aproximativ 5000 de euro, sumă pe care școala o primește oricum, dar cu ea dotează cu tablete o clasă de elevi.

Proiectul este o inițiativă îndrăzneață a Școlii Gimnaziale nr. 10 Suceava, al cărei coordonator, prof. Rodica Zimbru consideră că el reprezintă o oportunitate de a oferi cadrelor didactice și elevilor exemple de învățare activă, colaborativă, după modele consacrate europene, ceea ce va spori valoarea educației oferite de instituția suceveană.

 


=





Comentarii